1. ALLMÄNT

Dessa allmänna villkor (härefter "Villkoren") gäller för din användning av och dina köp på Yolita.se. Villkoren utgör ett avtal mellan dig och Yolita, org nr 559273-6770, Gamleväg 14, 23631 Höllviken, som är innehavare av varumärket Yolita (härefter "Yolita" eller "vi"). 

Det är din skyldighet att ta del av dessa villkor innan du genomför köp. När du gör en beställning på yolita.se accepterar du dessa allmänna villkor samt vår Integritetspolicy & Returpolicy. Vi förbehåller oss rätten att ändra i Villkoren - men du är givetvis inte bunden av ändringar som görs efter att du genomfört ditt köp.

2. GÄLLANDE LAG

Svensk lag ska tillämpas på dessa Villkor och eventuella tvister som uppkommer i samband med dem eller i samband med användning av eller köp på yolita.se. Som kund måste du följa alla gällande lokala och internationella lagar och förordningar beträffande din användning av yolita.se

3. INNEHAV AV RÄTTIGHETER

Alla rättigheter, inklusive upphovsrätten för yolita.se, förbehålls Yolita. All användning av denna webbplats eller dess innehåll, inklusive kopiering, annat än för personligt, icke-kommersiellt bruk är förbjudet utan föregående skriftligt godkännande.

4. BESTÄLLNINGAR

Innan du slutför och betalar för en beställning kan du granska den och göra ändringar. Du är bunden till din beställning först när du godkänner den och våra allmäna villkor i kassan. En order är bekräftad först när den är mottagen av Yolita och betalningen har godkänts. Vänligen observera att en beställningen inte är giltig om fakturaadress och leveransadress inte kan verifieras. En digital orderbekräftelse skickas till angiven mailadress när du har slutfört ditt köp. Detta är ett kvitto för ditt köp. En digital leveransbekräftelse skickas till angiven mailadress när din beställning har skickats. Detta är ett kvitto för din leverans.

Vi säljer endast varor som vi har i lager. Varor kan komma att sälja slut under ditt besök på yolita.se, och aktuell lagerstatus uppdateras automatiskt när du kommer till kassan. Vi kan inte garantera den information som anges på yolita.se om enskilda varors tillgänglighet, då varor och lager kan sälja slut. Vi förbehåller oss rätten att ändra/makulera en beställning för det fall lagernivån varit felaktigt angiven vid tidpunkten för beställningen.

All produktinformation som visas kan bli föremål för ändring, och vi förbehåller oss rätten att, när så är nödvändigt, ändra information på yolita.se.

Vi förbehåller oss också rätten att endast ta emot beställningar från personer som är över 18 år.

5. BETALNING

Vi accepterar betalningar genom MasterCard, Maestro, VISA, PayPal, American Express, Google Pay, Shopify Payments och Klarna. När du betalar med kreditkort hanteras dessa transaktioner av vår betalningspartner Shopify Payments som också garanterar säkerheten. Besök www.shopify.com för att läsa mer om deras betalningstjänster. Totalsumman för ordervärde, frakt och eventuella övriga kostnader kontrolleras och reserveras på ditt betalkort innan beloppet dras.

Priser på yolita.se visas i SEK. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna. Yolita är inte ansvariga för eventuella valutaförändringar eller valutakurser.

6. LEVERANS OCH FRAKT

Din order behandlas inom 2-5 dagar med vissa undantag såsom tex inventering och helgdagar. 

Om en leverans är försenad eller inte kan skickas på grund av lagersaldo eller andra skäl kommer du att informeras om detta så snart möjligt. Du erbjuds då möjligheten att makulera beställningen utan kostnad och för det fall du väljer att göra det återbetalar vi dig fullt ut.

6.1 EJ UTHÄMTADE PAKET

Yolita ansvarar inte för paket som du inte hämtar ut efter leverans hos postombud. Du kommer då att debiteras 225 kr för returfrakt och administrativa kostnader.

6.4 TRANSPORTSKADOR/UTEBLIVNA VAROR

Om du vid mottagande av ditt paket upptäcker att försändelsen är transportskadad ska detta reklameras omgående till PostNord. Detta gäller både vid hemleverans och när du själv hämtar paketet hos ett ombud. Om du vid uppackning upptäcker att innehållet är skadat eller att varor saknas, är du skyldig att som kund kontakta Yolitas kundservice senast inom 7 kalenderdagar från mottagandet. Ange då ditt ordernummer samt ärendenummer från paketombudet. Vid returtransporter av produkter bär kunden det ekonomiska ansvaret om produkterna blir skadade eller inte kommer fram.

6.5 FELAKTIGA VAROR/INFORMATION

Om vi skulle skicka felaktiga eller skadade varor, förbehåller vi oss rätten att få tillbaka alla varor i det skick du tog emot dem. Du måste returnera den felaktiga varan till oss inom 14 dagar och frakten bekostas då av Yolita

Om en vara skulle visas och säljas till ett felaktigt pris på yolita.se som uppstått på grund av tekniska problem eller misstag från vår personal, förbehåller vi oss rätten att makulera beställningen, återbetala pengarna och informera kunden om situationen.

7. RETUR OCH ÅNGERRÄTT

Som kund inom EU har du rätt att ångra ditt köp mot giltigt kvitto inom 14 kalenderdagar efter att du mottagit dina varor. Produkten måste returneras i säljbart skick i originalförpackning och med alla eventuella hangtags kvar. Alla returnerade varor skickas, efter att du först kontaktat oss via mail eller telefon och erhållit nödvändig information, till den adress vi anger. Oidentifierade objekt som returneras kan nekas återbetalning. Returer som är skadade, smutsiga, tvättade eller slitna godtas ej. Yolita står inte för returfrakt.

Om du upptäcker ett produktionsfel kan varorna reklameras mot giltigt kvitto eller betalningsunderlag. Produkt som skadats till följd av slitage anses inte vara felaktig. Om möjligt erbjuder vi att reparera defekta produkter. Om det inte går att reparera eller produkten inte längre är tillgänglig har du rätt till full återbetalning inklusive frakt- och returkostnader. Vid godkända reklamationer står vi för alla extra kostnader. Yolita följer Konsumentköplagen vid reklamationer, för mer information besök konsumentverket.se.

7.2 ÄNDRING AV ORDER

När du slutfört ett köp och fått en orderbekräftelse börjar vi behandla ordern i vårt system och på vårt lager. När paketet lämnat lagret finns det ingen möjlighet att ändra i din order. Om du upptäcker fel i angivna kontaktuppgifter är det din skyldighet att kontakta oss. Vi ansvarar inte för en beställning som skickats till en av kunden felaktigt uppgiven adress.

7.3 BYTEN AV VAROR

Vid eventuella önskemål om byten av varor, vid till exempel en felbeställning av vara eller storlek, ombeds kunder att göra en retur och sedan lägga en ny order. Vid frågor eller hjälp kontakta gärna vår kundservice på hello@yolita.se 

8. FORCE MAJEURE

Vid händelse av force majeure skjuts våra förpliktelser genom yolita.se upp. Vid händelse av force majeure har både kund och Yolita rätt att häva, helt eller delvis, eventuella avtal utan någon skyldighet att betala skadestånd eller fullfölja några förpliktelser. Med force majeure avses i regel t ex naturkatastrofer, krig, strejker, import/exportförbud, transportstörningar samt sjukdom, oavsett om detta inträffar hos oss som företag eller hos våra leverantörer.

9. BEDRÄGERI

Vi förbehåller sig rätten att avbryta och återbetala alla beställningar som kan misstänkas vara genomförda på ett bedrägligt eller på annat sätt skadligt sätt, i syfte att garantera säkerheten för våra kunders transaktioner via yolita.se. Vi förbehåller oss rätten att vid behov även vidarebefordra transaktionsinformation om så efterfrågas till myndighet eller betalningspartner vid misstanke om bedrägliga transaktioner eller identitetsstöld. Individer som bryter mot sådana regler eller mot begränsning av lösenordskyddade områden på yolita.se kan bli föremål för åtal.